Friday 26 January 2018

HARI KE LIMA- BALIK DAN KESIMPULAN PERJALANAN

Bangun kul 8.30, mandi kemas bag.Kami check out hotek 9.30am
Lepas tu kami naik uber gi makan kedai halal aritu, sbb kaki nia sakit, dia macam tak larat dah nak jalan

Lepas mkn nia nk jalan2 tgk barang-barang dekat kedai berdekatan. Dah settle sume bende kami pon jalan kaki ke Taoyuan Mrt takes about 35 minit.. Sgt jauh rupanya. Taipei main station sgt besar jauh. Aku tak sangkay dia sejauh tu. Dan masa tu aku sumpah serba salah dengan nia. Tapi she’s strong, dia x de pon merungut. So sepanjang jalan kat dalam tu kalau dia nak berhenti shopping-shopping ke aku bagi je la. Dia memang hantu shopping.

Pagi tu sebenarnya aku dah tanya nak amik airport transfer. Tapi dia kata tak boleh dah,sebab last minute. Dan aku menyesal tak naik uber sebab aku pikir mahal. Aku kalau travel memang cheapskate like hell. Dalam train tu aku ternangis sikit sebab serba salah kat dia..huhuh I’m sorry mok mok.

And finally our journey ends at the airport. Aku pulangkan wifi dan check in immigration and we safely arrived in KL .Alhamdulillah.


KESIMPULAN
Ada beberapa benda aku nak conclude tentang perjalanan aku kali ni.

1.    JANGAN TRAVEL MUSIM PANAS
Aku pilih bulan 8 sebab masa tu aku baru habis intern, dan aku ingat aku nak masuk keje bulan 9. So aku pergi la bulan 8. Tapi memang agak menyesal.Panas dia bukan main-main.Lagi panas dari Malaysia.sebab reach 35 degree celcius. Learnt my lesson the hard way.

2.    TAIWAN MAHAL
For a cheapskate like me, honestly aku rasa barang-barang di Taiwan mahal dan semua barang-barang dia kita boleh dapat di Malaysia. Jadi aku x ada apa nak beli di buat souvenir. Walaupon mahal, kalau pandai jimat, masih mampu sampai. Aku ke sana 5h4m RM1500 all-in

3.    PAKAI KASUT YANG BETUL
Nia kaki dia melecet dari airport lagi sebab kasut yang dia pakai tu macam x elok la, padahal mahal beli dekat al ikhsan beratus. Tapi dengar cerita katanya, kadang-kadang Al-Ikhsan pon dapat kasut fake..Aku x tau betui ke tak. Orang cakap, jangan saman aku.haha

4.    TAIPEI BANYAK MAKANAN HALAL
Sepanjang kami kat Taipei, kami tak ada masalah sangat tentang makanan. Sebab banyak restoran halal yang senang nak sampai dan convenience store dia pon banyak option makanan vegetarian. Even kalau x ada sangat la makanan, cari la restotan vegetarian. IAllah Halal.

5.    5 HARI 4 MALAM TAK CUKUP
Aku decide tuk pergi 5 hari 4 malam sebab aku ingat cukup, sebab banyak je orang buat pakej 5 hari 4 malam. Tapi percaturan aku salah. 5hari 4 malam tuk Taipei cukup rasanya.Tapi kalau nak ke Taroko, better la ko amik 6h5m.
And aku rasa kalau amik seminggu or 8 hari pon ok sebab banyak attraction di luar bandar.. Memandangkan, aku x suka bandar sangat, jadi macam ralat tak dapat ptergi ke tempat-tempat nature macam dekat Yehliu,Jiufen and Shifen.

Tu je la kot kesimpulan aku.. Terima kasih sudi membaca sampai habis..

Semoga aku rajin update untuk India plak. India aku akan pergi bulan 3 nanti. IAllah

Untuk baca dari awal , here's the link

DAY 1 & 2 - KLIKSINI
DAY 3 -  KLIK SINI
DAY 4 - KLIKSINI
DAY 5 - KLIKSINI
SUMMARY BAJET KE TAIWAN - KLIK SINI



No comments:

Post a Comment