Wednesday, 27 August 2014

Misi Mencari Makanan Halal,

Hari ke 3 - 27/8/2013, suhu 20°c malam ini
12.25am- Alhamdulillah, hari ini masuk hari ketiga aku di KNU. Kami makan tengah hari dengan ramen dan nasi berharga 2000 won. Jujur,  x de la sedap mana, sedap lagi maggi asam laksa dan soto mee sedap.. haha Kimchi pon aku x lalu nak makan. sedap memang sedap, tapi dia macam x masuk la. Selepas makan, kami memulakan misi mencari kyungpook islamic centre, kami berjalan hampir dua jam mencari dimankah letaknya KIC tersebut. Menurut kata rakan yang baru dikenali oleh Irfan, KIC itu terletak berdekatan dengan west gate, tapi kami pusing, tiada juga ketemu. Akhirnya, kami i berhenti untuk solat, kami mencari kiblat menggunakan aplikasi telefon dan solat di tepi stadium mereka, hanya berlantaikan simen. Selesai solat zuhur, kami masih tidak berputus asa,  kami meneruskan pencarian, kali ini, kami mengumpul detail yang diterima dari rakan Irfan itu semula, menurutnya, KIC berada disebelah kiri selepas keluar dari pagar west gate. Jadi kami pon mencari sekitar berdekatan. Aku pon mula scan kawasan sekitar atas bawah depan belakang dan "Itu dia!! " jerit aku. Betapa gembiranya kami, akhirnya kami menjumpai KIC, rupa-rupanya ia hanya terletak betul2 bangunan dihadapan pagar west gate, di tingkat dua dengan logo yang aku KIC dinding. Kami terus bergegas mencari pintu masuk. Aku rasa kami nampk macam orang gila sebab mundar mandir depan kedai mereka sebelum menjumpai pintu masuk.


Ditingkat dua,betul2 hadapan West Gate


Kami menaiki tangga tersebut tetapi malangnya tiada seorang pon disitu. Kami turun semula, sekurang - kurangnya kami menjumpai tempat ini, mudah untuk Irfan solat Jumaat nanti. Selepas itu,  kami meneruskan perjalanan untuk mencari kedai Pakistan yang turut dikatakan berada di kawasan sekitar, tapi kami tidak mencari lama kerana kami yakin tempat ini tiada kedai sebegitu kerana sebelum ini kami sudah pon tawaf seluruh bandar T. T. Jadi kami pon masuk semula kedalam KNU, sekarang kami bergerak ke Global Plaza dengan harapan nak mencari KSA, iaitu Kyungpook Students Ambassador, dengan motonya "we will help you! ", kami ingin mencari maklumat restoran halal atau cara-cara untuk bergerak di luar universiti. Tapi malangnya kami x berjumpa mereka.  Jadi kami pon keluar semula dari bangunan GP tersebut.

Setelah keluar, Aku dan Izyan mengambil keputusan untuk keluar berjalan-jalan lagi di pagar North Gate. Kami berjalan-jalan melihat kawasan sekitar. Kaki ku mula sakit kerana berjalan terlalu lama. Aku rasa kami sudah berjalan selama 3-4 jam. kami menjumpai restoran makanan laut, aku bercadang untuk mencuba, tetapi aku tidak yakin pula untuk bercakap dengan pemilik kedai. Jadi kami keluar semula dari restoran tersebut. Beberapa blok kemudian, aku ternampak menu di satu cafe "Melon bingsu", nampak sedap. Jadi aku dan Izyan masuk ke dalam kedai tersebut dan membuat pesanan. harganya 11,000 won, bersamaan dengan rm 33. Memang mahal tapi sedap, jadi berbaloi la apabila dibahagi kepada 2. Selepas makan dengan gembira, kami pon pulang, perjalanan pulang mengambil masa setengah jam dengan berjalan kaki T. T.
Pada malam harinya pula, selepas selasai solat Isyak, kami keluar untuk makan malam di kedai yang kami cari semalam, hari ini kami makan mewah sekali. Nasi lauk sotong bersama sup dan beberapa side dish. Sedap memang sedap,  harganya 4500won. Kami makan dengan gembira sehingga kenyang.
Selepas makan, kami berjalan semula ke West gate, kerana pada petang tadi, aku mendapat maklumat dari seorang senior yang pernah ke KNU sebagai Pelajar pertukaran bahawa terdapat kedai runcit halal berdekatan dengan KIC dan kami ingin mencarinya. Sampainya kami ke west gate, kami melihat KIC bercahaya, jadi kami mengambil keputusan untuk masuk ke dalam untuk berjumpa saudara Islam disana dan meminta bantuan mencari restoran halal yang lain. Alhamdulillah, Islam agamanya indah, hamba yang mengikuti agama ini dengan hati yang ikhlas pasti menjadi hamba yang baik sesama manusia. Kami mendapat maklumat tentang restoran halal, dan juga saudara disana menunjukkan kami, kedai yang kami cari, New World Mart. Kami seperti kanak2 riang, gembira menjumpai kedai tersebut dan akhirnya kami pon membeli aiskrim sahaja kerana tidak berniat untuk membeli apa2,hanya ingin mengetahui kedudukannya agar nanti apabila perlu, tidak susah mencari.
Selesai makan aiskrim, kami pon berjalan pulang ke dorm sambil gelak tawa dengan adegan gaduh manja irfan dan izyan. Dalam perjalanan, kami bertemu dengan ane,  seorang pelajar master dari Indonesia, kami menegurnya terlebih dahulu dan kami berbual sambil berjalan pulang bersama-sama.
Alhamdulillah, kesukaran kami hari ini, untuk mencari makanan halal, dan KIC dapat kami atasi dengan berjayanya, kerjasama pasukan kami sangat baik.
Dinner kami,nasi sotong
melon bingsu
Update: Kami dapati, ramen yang kami makan mungkin terdapat serbuk daging lembu atau babi. Semoga Allah ampunkan kami :'(



No comments:

Post a Comment