Saturday 5 July 2014

South Korea: Jeju Island-part 1

Sambungan:

So, kami pon fly ke Jeju menggunakan kan Air Busan. saya beli tiket ke jeju sebulan lebih awal dan mendapat harga yang agak murah iaitu, 133200 won untuk dua orang, Gimpo-Jeju-Busan.

Kami spend lebih kurang 3 malam di Jeju. Kami sampai di jeju agak lewat, dalam pukul 8 camtu je. Penerbangan ke Jeju hanya mengambil 1 jam lebih shaja(i think).

Sesampainya kami disana, kami terus mencari kaunter AJ rental Car. Kami mengambil keputusan untuk mengunakan kereta sewa penjang kami berada di Jeju kerana melalui hasil carian saya, agak sukar mendapatkan public transportation di Jeju, dan kami berhasrat untuk pusing seluruh jeju selagi mampu.

Saya membuat tempahan kereta sewa dilaman web AJ rental car, sy memilih syarikat ini kerana  semasa saya survey harga, syarikat ini menawarkan harga yang murah. Kami menaiki bas yang disediakan syarikat itu untuk ke tempat dimana semua kereta sewa berada. Kelemahan syarikat ini adalah, customer servicenya langsung x reti bahasa enggeris..Maka bermula la sesi perbualan orang bisu antara kami dan saya menggunakan basic korean untuk bertanya harga dan cakap TQ. Kami sewa kereta Morning je, comel dan sgt sesuai untuk 2 -3 org traveller.nak muatkan smpai 5 saya rasa lebih baik ambil kereta lain kerana nanti ada ruang nak letak barang2 anda.

                                      


Kakak saya yang membawa kereta itu kerana dia memang pakar bawak kereta. diingatkan, driver kereta dikorea berada disebalah kiri, dan drive pon di lane kiri. Pada mulanya, kakak saya agak kekok, tapi lepas tu dia dah mula selesa.
Arrived in airport



Hilltop Guesthouse

Kami pilih bilik untuk 2 orang. 

Guesthouse kami book di Booking.com, mudah dan x perlukan apa2 charge deposit. Saya pilih GH ini sebab dia paling murah masa tu. Untuk sampai ke Guesthouse kami minta tolong pekerja AJ tu setkan dekat GPS menggunakan alamat yang diberi.Memang dekat dengan airport.

Untuk makluman, GPS syarikat ini 100% dalam korean, cuma bahasanya shaja, bila dia suh turn lef right tu je bahasa enggeris.so dinasihatkan agar bersedia dengan nama tempat yang anda nak pegi dalam tulisan korea dan saya bernasib baik, sebab saya boleh baca dan tulis korean. Amat membantu. Saya gunakan lonely planet untuk menuju ke satu2 tempat, sebab dekat lonely planet ada tulisan korean dia. dan juga gunakan brouchers2 yng dikutip dekat airport.

No comments:

Post a Comment